منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره
منتديات جامعتنا

شباب جامعة المنصوره


    مبادىء فى نمو الجسم

    شاطر

    رضا البطاوى
    معانا من فتره
    معانا من فتره

    ذكر
    عدد الرسائل : 382
    العمر : 49
    كلية ايه : التربية
    تاريخ التسجيل : 30/04/2010

    مبادىء فى نمو الجسم

    مُساهمة من طرف رضا البطاوى في الجمعة أكتوبر 23 2015, 20:25

    مبادىء فى نمو الجسم :
    للجسم فى نموه له مبادىء منها :
    تغيير الشكل فالإنسان يتبدل شكله بصورة سريعة فى الصغر حتى أنه عندما يبلغ ويشب يصبح شكله متغير كثيرا حتى أن البعض لو كان غائبا عنه تلك السنوات لن يعرفه كما حدث مع اخوة يوسف (ص)الذين لم يعرفوه لما دخلوا عليه بسبب تغير شكله عما كان صغيرا يوم تركوه فى الجب وأما هو فقد عرفهم لأنهم كانوا كبارا وقت أن شاهدهم أخر مرة ولهذا يشير قوله تعالى بسورة يوسف :
    "وجاء اخوة يوسف فدخلوا عليه فعرفهم وهم له منكرون ".
    الجسم يتغير من الضعف للقوة فى الطفولة وهو تغيير تدريجى وليس طفرة ويتغير من القوة الثابتة نوعا ما فى الأشد للضعف التدريجى فى الشيخوخة وفى هذا قال تعالى بسورة الروم :
    "الله الذى خلقكم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوة ثم جعل من بعد قوة ضعفا وشيبة ".
    أن القوة ليست قوة الجسم وإنما قوة العقل فى النفس فالمسلم وإن كان صغير الجسم أو كبيره فهو يقدر على هزيمة اثنين حتى عشرة من الكفار فى الحرب وفى هذا قال تعالى بسورة الأنفال :
    "فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين "و"وإن يكن منكم ألفا يغلبوا ألفين ".

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء نوفمبر 22 2017, 09:23