منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره
منتديات جامعتنا

شباب جامعة المنصوره


    أسس بناء البلدات

    شاطر

    رضا البطاوى
    معانا من فتره
    معانا من فتره

    ذكر
    عدد الرسائل : 382
    العمر : 49
    كلية ايه : التربية
    تاريخ التسجيل : 30/04/2010

    أسس بناء البلدات

    مُساهمة من طرف رضا البطاوى في الثلاثاء أكتوبر 06 2015, 21:58

    أسس بناء البلدات :
    تتمثل الأسس فى التالى :
    1-الفصل بين البيوت المسكونة والبيوت غير المسكونة بمعنى ابتعاد المساكن عن ما نسميه المبانى الوظيفية مثل الورش والمصانع والأسواق والمدارس وهذا الأساس مأخوذ من تسمية البيوت بالسكن أى مكان الراحة فى قوله تعالى بسورة النحل "والله جعل لكم من بيوتكم سكنا ".
    2-أن تكون البيوت مناسبة للبيئة المحلية والمراد أن تكون المواد البنائية من نفس المنطقة حتى لا يدخل عنصر غريب على البيئة فساد فيها فمثلا المبانى فى البيئة الرعوية تكون من جلود الأنعام ومثلا فى البيئة الزراعية تكون من الطين أو الطين المشوى يدل على هذا قوله بسورة النحل "وجعل لكم من جلود الأنعام بيوتا تستخفونها يوم ظعنكم ويوم إقامتكم "ومثلا البيئة الجبلية تكون من صخور الجبال يدل على هذا قوله بسورة النحل "وجعل لكم من الجبال أكنانا ".
    3-وجود حدائق فى المنطقة والمراد أن يكون لكل بلدة أرض زراعية تمدها بالأطعمة وتمد مصانعها بالمواد الخام الغذائية وغير ذلك يدل على هذا أن الله جعل من نعمه على أهل سبأ أن الجنات كانت تحيط بالبلدة من اليمين والشمال وفى هذا قال تعالى بسورة سبأ "لقد كان لسبأ فى مسكنهم آية جنتان عن يمين وشمال".

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء نوفمبر 22 2017, 09:01