منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره
منتديات جامعتنا

شباب جامعة المنصوره


    مسكن لكل مخلوق

    شاطر

    رضا البطاوى
    معانا من فتره
    معانا من فتره

    ذكر
    عدد الرسائل : 382
    العمر : 49
    كلية ايه : التربية
    تاريخ التسجيل : 30/04/2010

    مسكن لكل مخلوق

    مُساهمة من طرف رضا البطاوى في الثلاثاء أغسطس 25 2015, 18:36

    مسكن لكل مخلوق :
    خلق الله المخلوقات وجعل لكل مخلوق منها بيت يسكن فيه وقد سمى الله بيت المخلوق المستقر وفى هذا قال تعالى بسورة هود "وما من دابة فى الأرض إلا على الله رزقها ويعلم مستقرها ومستودعها كل فى كتاب مبين "وقد جاءت عدة آيات عن بعض بيوت المخلوقات منها :
    - بيوت النحل وقد حددها الله فى ثلاث مواضع هى الجبال والشجر ومما يعرش الإنسان أى مما يصنع الإنسان وهى الخلايا وفى هذا قال تعالى بسورة النحل "وأوحى ربك إلى النحل أن اتخذى من الجبال بيوتا ومن الشجر ومما يعرشون ".
    - بيوت النمل وقد طلبت نملة من النمل أن يدخلوا هذه المساكن قبل مرور سليمان (ص)وجيشه بالمنطقة حتى لا يقتلوهم وهم لا يدرون ولا يشعرون وفى هذا قال تعالى بسورة النمل "حتى إذا أتوا على واد النمل قالت نملة يا أيها النمل ادخلوا مساكنكم لا يحطمنكم سليمان وجنوده وهم لا يشعرون ".
    - بيت العنكبوت وهذا البيت هو أوهن البيوت أى أضعف المساكن لمن أوى له من المخلوقات وفى هذا قال تعالى بسورة العنكبوت "مثل الذين اتخذوا من دون الله أولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا وإن أوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون ".

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين سبتمبر 25 2017, 06:07